sayinqella

This site attempts to contribute to the mutual respect and understanding between Kurds and Azerbaijani Turks

Sunday, February 04, 2007

Concerning the story of Making Urmia as a capital

در باره داستان پایتخت کردن ارومیه




آزاد ارومیه‌

در چند سال اخیر شایعه سیاسی جالبی در محافل ناسیونالیستی ترک آذری در ایران و خارج همیشه مطرح بوده است اینکه کردها تصمیم گرفته اند که ارومیه را پایتخت کردستان بزرگ و متحد کنند.

من راستش خیلی گشتم هم در اینترنت و همه از طریق پرس و جو تا ببینم کدام کرد سیاسی و یا حتی غیر سیاسی به شوخی و یا جدی جائی چنین حرفی زده است یا اینکه چیزی در این خصوص نوشته است. هر چه گشتم ردپائی از این گفته و یا نوشته پیدا نکردم. اما وقتیکه به مقالات و نوشته های ناسیونالیستهای ترک مراجعه کردم کلی مطلب راجع به <پایتخت شدن ارومیه> پیدا کردم.

ملا حسنی شاید اولین مقام رسمی ترک بود که برای اولین بار در نماز جمعه شیعیان ارومیه چینین مطلبی را اعلام کرد و بعد از آن ارگانی به نام <مجمع دانشگاهیان آذربایجانی> در نشریه خود از این <نقشه شوم کردها> پرده برداشت و کلی صفحات نشریات خود را در این باره سیاه نمودند. و بعد از آن این خبر شد موضوع اصلی بیشتر مقالات و گزارشات ناسیونالیستهای ترک و جالب اینجاست که هیچگاه کسی با دید انتقادی به منبع این خبر نگاه نکرد. انگاری همه دنبال همچین سوژه جالبی می گشتند تا با طرح آن کردها را بکوبند.

جالبتر از اینها من حتی یک سازمان سیاسی جدی کرد را نمی شناسم که خواهان استقلال کردستان ایران باشد. هیچکدام از دو جناح حزب دمکرات تاکنون شعار استقلال کردستان را مطرح نکرده اند و بعد از سالها طرح شعار خودمختاری تازه یکی دو سال است که خواست کردستانی فدرال در چارچوب ایرانی دمکراتیک را مطرح می کنند. دو جناح کومله هم همچنین٫ حتی کومله مادر شعار فدرالیسم را هم رد می کند. گروه پژاک و پ ک ک هم بیشتر شعار حل دمکراتیک معضل کرد را مطرح می کنند و اخیرا شعار کنفدرالیسم دمکراتیک را برگزیده اند هر چی هست از خواست جدائی و استقلال بدور است. یکی دو گروه ناشناخته و فوق العاده کوچک هم هستند که نه کسی آنها را می شناسد و نه به جدی می گیرد. منظور من این است که کسی شعار کردستان مستقل را مطرح نکرده تا بیایند پایتخت برایش تعیین کنند و آنهم کردستان بزرگ. و خوب حالا فرض گیریم که بعضی از کردها منطقه ارومیه را بخشی از کزدستان بنامند چرا بیایند ارومیه را پایتخت کنند. مثلا تابزرگ شهرهای تماما کردنشینی مانند کرمانشاه سنندج سلیمانیه اربیل دیاربکر یا وان باشند چرا ارومیه را که کردها اکثریت جمعیت آن را نیز تشکیل نمی دهند و شهریست کاملا مرزی پایتخت کنند.

اصلا چرا حسنی و دیگرانی که حرفهایش را جدی می گیرند می خواهند کردها را بیگانه و خودشان را صاحب اصلی این شهر و مملکت بدانند؟ چرا وقتیکه حسنی در نماز جمعه می گوید که ارومیه شهر شیعه هست و کردها بروند در اشنویه کاندید مجلس شوند کسی از ایشان نمی پرسد که شما چرا جدائی طلبی می کنید و به زور کردها و سنی ها را عناصر جدا می دانید؟ اصلا تا الان فکر کرده اید که کسی که به فرزندانش هم رحم نکرد و آنان را به پای چوبه دار فرستاد می تواند سخنی از سر دلسوزی بگوید؟ حالا شما هم بیاید و این داستان خیالی که از مغز حسنی تراویده را آنقدر جدی بگیرید؟

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home